Misja IGNIS

Lekcja 1: Wprowadzenie do życia na ISS

21 lip 2025

Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4

Życie w kosmosie to codzienność pełna wyzwań, niezwykłych widoków i ciągłej nauki. Podczas pierwszej lekcji z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej Sławosz Uznański-Wiśniewski podzielił się doświadczeniami pierwszych dni na orbicie i pokazał, jak wygląda praca w stanie nieważkości.

Pierwsze dni Polaka na orbicie adaptacja i emocje

2 lipca 2025 roku polski astronauta rezerwowy ESA, dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, połączył się na żywo z uczestnikami lekcji zgromadzonymi w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi. Była to pierwsza z serii edukacyjnych transmisji realizowanych w ramach misji IGNIS — historycznej, pierwszej polskiej misji naukowo-technologicznej na ISS.

W swojej opowieści astronauta podkreślał, że choć treningi na Ziemi dobrze przygotowują do warunków panujących w kosmosie, to pierwsze godziny i dni na stacji to duże wyzwanie dla organizmu i psychiki. — „Trzeba nauczyć się poruszać od nowa” — mówił Sławosz. Każdy gest, który na Ziemi wydaje się naturalny, w mikrograwitacji wymaga przemyślenia — ręka odepchnięta od poręczy wprawia ciało w ruch w przeciwnym kierunku, a odłożony bez zabezpieczenia przedmiot od razu zaczyna się unosić i krążyć po module.

Opowiedział też o pierwszych chwilach po dokowaniu: szybki przegląd stanu zdrowia załogi, przydział miejsc do spania, rozpakowanie sprzętu i rozpoczęcie harmonogramu eksperymentów. — „Na początku czuje się w głowie lekki zamęt, bo płyny ustrojowe przesuwają się w stronę głowy. Zmienia się ciśnienie i odbiór bodźców. Ale po 2–3 dniach zaczynasz się czuć jak u siebie.”

Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4, eksperyment z wodą
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4, eksperyment z wodą

Życie w stanie nieważkości demonstracje i ciekawostki

Astronauta pokazał uczestnikom, jak wygląda swobodne poruszanie się w kabinie: wykonał obrót wokół własnej osi i pokazał, że bez punktu zaczepienia trudno się zatrzymać. Wspomniał też, że nawet spanie w stanie nieważkości jest specyficzne: „W śpiworze przypiętym do ściany czuję się trochę jak w kokoniku. Na początku brakuje uczucia podłoża pod plecami.”

W ramach lekcji zaprezentował też jedno z najprostszych, ale zarazem najbardziej efektownych doświadczeń: jak zachowuje się woda w mikrograwitacji. Wycisnął kroplę wody z worka i pokazał, jak tworzy ona doskonałą kulę, unoszącą się w powietrzu i przywierającą do dłoni. Po lekkim pchnięciu kropla zaczęła się odbijać między palcami, pokazując jak działają napięcie powierzchniowe i brak siły grawitacji. Demonstracja wywołała duże wrażenie na publiczności.

— „Tutaj wszystko jest inne. Woda nie spada — po prostu pozostaje w powietrzu, dopóki jej nie złapiesz albo nie przyklei się do jakiejś powierzchni” — opowiadał Sławosz.

Sesja pytań i odpowiedzi o życiu, emocjach i nauce

Uczniowie i nauczyciele zgromadzeni w EC1 zadawali pytania, na które astronauta chętnie odpowiadał. Padły pytania o uczucia towarzyszące pierwszemu spojrzeniu na Ziemię („Widać tylko cienką warstwę atmosfery i ogromną czerń wokół — to robi wrażenie, które trudno opisać”), o systemy podtrzymywania życia („Oddychamy powietrzem, które w dużej części wytwarzamy z wody metodą elektrolizy”), a także o to, co sprawia największą trudność na stacji („Poruszanie się i codzienna higiena — tego trzeba się nauczyć”).

Na koniec podkreślił, że każda chwila w kosmosie to nie tylko obowiązek, ale też ogromny przywilej. — „Kiedy spoglądam na Ziemię przez okno, mam poczucie, że warto było się tyle lat przygotowywać. Ale jednocześnie czuję odpowiedzialność za każdy eksperyment i za to, żeby dobrze reprezentować Polskę.”



Zobacz nagranie z lekcji

Pełne nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej (lekcja zaczyna się w 57 minucie nagrania):

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu

Misja IGNIS

Lekcja 1: Wprowadzenie do życia na ISS

21 lip 2025

Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4

Życie w kosmosie to codzienność pełna wyzwań, niezwykłych widoków i ciągłej nauki. Podczas pierwszej lekcji z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej Sławosz Uznański-Wiśniewski podzielił się doświadczeniami pierwszych dni na orbicie i pokazał, jak wygląda praca w stanie nieważkości.

Pierwsze dni Polaka na orbicie adaptacja i emocje

2 lipca 2025 roku polski astronauta rezerwowy ESA, dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, połączył się na żywo z uczestnikami lekcji zgromadzonymi w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi. Była to pierwsza z serii edukacyjnych transmisji realizowanych w ramach misji IGNIS — historycznej, pierwszej polskiej misji naukowo-technologicznej na ISS.

W swojej opowieści astronauta podkreślał, że choć treningi na Ziemi dobrze przygotowują do warunków panujących w kosmosie, to pierwsze godziny i dni na stacji to duże wyzwanie dla organizmu i psychiki. — „Trzeba nauczyć się poruszać od nowa” — mówił Sławosz. Każdy gest, który na Ziemi wydaje się naturalny, w mikrograwitacji wymaga przemyślenia — ręka odepchnięta od poręczy wprawia ciało w ruch w przeciwnym kierunku, a odłożony bez zabezpieczenia przedmiot od razu zaczyna się unosić i krążyć po module.

Opowiedział też o pierwszych chwilach po dokowaniu: szybki przegląd stanu zdrowia załogi, przydział miejsc do spania, rozpakowanie sprzętu i rozpoczęcie harmonogramu eksperymentów. — „Na początku czuje się w głowie lekki zamęt, bo płyny ustrojowe przesuwają się w stronę głowy. Zmienia się ciśnienie i odbiór bodźców. Ale po 2–3 dniach zaczynasz się czuć jak u siebie.”

Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4, eksperyment z wodą
Lekcja ze Sławoszem Uznańskim - WIśniewskim z ISS, misja IGNIS, misja Ax-4, eksperyment z wodą

Życie w stanie nieważkości demonstracje i ciekawostki

Astronauta pokazał uczestnikom, jak wygląda swobodne poruszanie się w kabinie: wykonał obrót wokół własnej osi i pokazał, że bez punktu zaczepienia trudno się zatrzymać. Wspomniał też, że nawet spanie w stanie nieważkości jest specyficzne: „W śpiworze przypiętym do ściany czuję się trochę jak w kokoniku. Na początku brakuje uczucia podłoża pod plecami.”

W ramach lekcji zaprezentował też jedno z najprostszych, ale zarazem najbardziej efektownych doświadczeń: jak zachowuje się woda w mikrograwitacji. Wycisnął kroplę wody z worka i pokazał, jak tworzy ona doskonałą kulę, unoszącą się w powietrzu i przywierającą do dłoni. Po lekkim pchnięciu kropla zaczęła się odbijać między palcami, pokazując jak działają napięcie powierzchniowe i brak siły grawitacji. Demonstracja wywołała duże wrażenie na publiczności.

— „Tutaj wszystko jest inne. Woda nie spada — po prostu pozostaje w powietrzu, dopóki jej nie złapiesz albo nie przyklei się do jakiejś powierzchni” — opowiadał Sławosz.

Sesja pytań i odpowiedzi o życiu, emocjach i nauce

Uczniowie i nauczyciele zgromadzeni w EC1 zadawali pytania, na które astronauta chętnie odpowiadał. Padły pytania o uczucia towarzyszące pierwszemu spojrzeniu na Ziemię („Widać tylko cienką warstwę atmosfery i ogromną czerń wokół — to robi wrażenie, które trudno opisać”), o systemy podtrzymywania życia („Oddychamy powietrzem, które w dużej części wytwarzamy z wody metodą elektrolizy”), a także o to, co sprawia największą trudność na stacji („Poruszanie się i codzienna higiena — tego trzeba się nauczyć”).

Na koniec podkreślił, że każda chwila w kosmosie to nie tylko obowiązek, ale też ogromny przywilej. — „Kiedy spoglądam na Ziemię przez okno, mam poczucie, że warto było się tyle lat przygotowywać. Ale jednocześnie czuję odpowiedzialność za każdy eksperyment i za to, żeby dobrze reprezentować Polskę.”



Zobacz nagranie z lekcji

Pełne nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej (lekcja zaczyna się w 57 minucie nagrania):

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu

Edukacja

Uczymy, inspirujemy, odkrywamy

Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Tysiące gwiazd i galaktyk – nauka i inspiracja płynąca z kosmosu