
Misja IGNIS
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS
26 lip 2025



4 lipca 2025 polski astronauta dr Sławosz Uznański-Wiśniewski połączył się na żywo z młodzieżą we Wrocławiu. To druga edukacyjna lekcja prowadzona bezpośrednio z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach misji Ax-4.
Kosmiczne spotkanie we Wrocławiu
Ta niezwykła lekcja odbyła się na Uniwersytecie Wrocławskim i była możliwa dzięki łączności radiowej nawiązanej w ramach programu ARISS (Amateur Radio on ISS). Krótkofalowcy z Polski i USA zbudowali specjalny „telemost”, by przekazać sygnał między stacją ISS a Wrocławiem – w ciągu dnia 4 lipca ISS nie przelatywała bezpośrednio nad Polską, więc konieczne było wsparcie zagranicznych stacji naziemnych. Sam dr Uznański-Wiśniewski posiada licencję krótkofalarską i również przygotował się do tej formy komunikacji. Na sali we Wrocławiu zgromadziło się około 300 młodych entuzjastów nauki – głównie laureatów konkursów kosmicznych organizowanych przez POLSA oraz uczniów szkół szczególnie aktywnych w edukacji astronomicznej. Wśród uczestników znaleźli się nie tylko wrocławianie, ale też młodzież z innych zakątków kraju (m.in. Koluszek i Kęt), dla których możliwość rozmowy z prawdziwym astronautą stanowiła spełnienie marzeń. Nic dziwnego, że Paweł Preś z Instytutu Astronomicznego UWr stwierdził, iż to „wielki dzień”, który obecni na spotkaniu zapamiętają do końca życia
Atmosfera wydarzenia przypominała mały festiwal nauki. Choć kulminacją programu była rozmowa z astronautą, organizatorzy przygotowali również bogaty zestaw atrakcji edukacyjnych na cały dzień. Uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji o tym, jak przetrwać w kosmosie oraz o meteorytach, a także doświadczyć nauki przez zabawę – od wirtualnych spacerów po kosmosie i warsztatów ze sztuczną inteligencją, przez symulator jazdy po Księżycu, po sprawdzenie swoich sił w manipulowaniu narzędziami w grubych rękawicach skafandra. Czekały nawet kulinarne ciekawostki: serwowano „astropierogi” i inne przysmaki inspirowane kuchnią astronautów, pokazując, że nauka może angażować wszystkie zmysły i być prawdziwą przygodą.
Pytania od młodzieży
Punktualnie o godz. 9:00 nastąpiło nawiązanie łączności z ISS i w głośnikach zabrzmiał głos polskiego astronauty orbitującego 400 km nad Ziemią. Rozmowa trwała niecałe 10 minut, ale w tym krótkim czasie młodzi uczestnicy zdążyli zadać całe mnóstwo pytań. Pytania zostały wcześniej wybrane w konkursie „Zapytaj Astronautę” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, co gwarantowało ich wysoki poziom merytoryczny. Dr Uznański-Wiśniewski z entuzjazmem odpowiadał, dzieląc się osobistymi doświadczeniami i naukowymi ciekawostkami.
O co pytali uczniowie? Zakres tematów był bardzo szeroki – od spraw codziennego życia na stacji po wyzwania profesjonalnej eksploracji kosmosu. Astronauta opowiadał m.in. jakie cechy charakteru są ważne w tym zawodzie (podkreślił upór w dążeniu do celu i nieustanną ciekawość świata), jak wygląda menu na orbicie (np. na śniadanie jadł owsiankę i jajecznicę, choć w innej formie niż na Ziemi) oraz jak dba o kondycję fizyczną w warunkach nieważkości (regularne ćwiczenia na stacjonarnym rowerze i z gumami oporowymi). Padło też pytanie o dumę i odpowiedzialność związaną z faktem bycia drugim Polakiem w kosmosie – dr Uznański przyznał, że czuje ogromną satysfakcję mogąc reprezentować swój kraj na arenie międzynarodowej. Zdradził również kulisy długich przygotowań do misji (ponad rok szkoleń w USA, Europie i Japonii, w tym loty paraboliczne oraz trening ewakuacji z kapsuły wodującej na oceanie). Dzięki tak różnorodnym pytaniom młodzi słuchacze otrzymali pełen obraz życia i pracy astronauty – od codziennych rytuałów po niezwykłe wyzwania związane z lotem w kosmos.
W pewnym momencie łączność radiowa została przerwana – czas na zadawanie pytań upłynął bardzo szybko. Kilkoro dzieci nie zdążyło już zadać swoich pytań (jak choćby 10-letni Franek z SP nr 53 we Wrocławiu, który chciał zapytać, czy po pobycie w stanie nieważkości astronauta inaczej odczuwa chodzenie po Ziemi). Organizatorzy uspokoili jednak młodych ciekawych: będzie jeszcze okazja, by uzyskać odpowiedzi przy spotkaniach z astronautą już po jego powrocie na Ziemię. Sam fakt, że polski głos z kosmosu zabrzmiał wprost w wypełnionej po brzegi auli, wywołał ogromną radość i dumę. Jak podkreślali nauczyciele, takie spotkanie na żywo to najlepsza inspiracja, która rozpala w młodych ludziach pasję do nauki i zachęca ich, by sięgać gwiazd w dosłownym i przenośnym sensie.
Eksperymenty z orbity – nauka i edukacja
Oprócz pytań o codzienne życie na ISS nie zabrakło wątków czysto naukowych. Podczas rozmowy i towarzyszącej jej prezentacji omówiono eksperymenty naukowe realizowane w ramach misji IGNIS. Piotr Kosek z kanału Astrofaza przedstawił publiczności aż 13 eksperymentów zaplanowanych do wykonania przez polskiego astronautę na stacji. W szczególności wiele emocji wzbudził eksperyment z mikroalgami przygotowany przez wrocławski start-up Extremo Technologies we współpracy z naukowcami Politechniki Wrocławskiej. Jego celem jest sprawdzenie, jak w warunkach mikrograwitacji poradzą sobie ekstremofilne mikroglony wulkaniczne – organizmy przyzwyczajone na Ziemi do życia w bardzo trudnym środowisku. Kto wie, być może w przyszłości takie glony posłużą astronautom do produkcji tlenu i pochłaniania dwutlenku węgla na stacjach kosmicznych. Już samo zainteresowanie młodzieży tym tematem pokazuje, że młodzi Polacy doskonale rozumieją znaczenie badań biotechnologicznych dla dalszej eksploracji kosmosu.
W trakcie wrocławskiej lekcji nie było możliwości zaprezentowania na żywo wszystkich doświadczeń (ograniczony czas łączności wymagał skupienia się na sesji pytań i odpowiedzi). Jednak nic straconego – część pokazów została wykonana i nagrana na pokładzie ISS w innych momentach, a następnie udostępniona do celów edukacyjnych. Dotyczy to choćby tak widowiskowych doświadczeń jak fontanna łańcuchowa (efekt Moulda) czy demonstracja efektu Magnusa – będących próbą zobrazowania znanych z Ziemi praw fizyki w nieważkości. Co ważne, są to eksperymenty pionierskie: po raz pierwszy w historii przeprowadzono je w warunkach mikrograwitacji. Do misji IGNIS specjalnie zaprojektowano np. unikalną kołyskę Newtona do użycia na orbicie oraz przygotowano 10-metrowy łańcuch do zademonstrowania efektu Moulda. Sławosz Uznański-Wiśniewski i jego międzynarodowi partnerzy z załogi (m.in. dowódczyni Peggy Whitson z USA, pilot Shubhanshu Shukla z Indii i specjalista Tibor Kapu z Węgier) poświęcili znaczącą część swojego dwutygodniowego pobytu na ISS właśnie na realizację takiego programu edukacyjnego. Dzięki temu polscy uczniowie mogli zobaczyć efekty własnych pomysłów (niektóre z eksperymentów były przecież zgłoszone w konkursach przez ich rówieśników) oraz uczestniczyć w nauce przez doświadczenie – najpierw proponując doświadczenia, a potem analizując ich przebieg i wyniki wraz z ekspertami. Tego rodzaju współpraca naukowców z młodzieżą owocuje nie tylko nowymi danymi naukowymi, ale przede wszystkim rozpala ciekawość i buduje zaufanie do nauki. Młodzi ludzie przekonują się na własne oczy, że nauka nie jest zbiorem abstrakcyjnych teorii, lecz żywą dziedziną, którą sami mogą współtworzyć – nawet sięgając poza Ziemię.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Misja IGNIS
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS
26 lip 2025



4 lipca 2025 polski astronauta dr Sławosz Uznański-Wiśniewski połączył się na żywo z młodzieżą we Wrocławiu. To druga edukacyjna lekcja prowadzona bezpośrednio z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach misji Ax-4.
Kosmiczne spotkanie we Wrocławiu
Ta niezwykła lekcja odbyła się na Uniwersytecie Wrocławskim i była możliwa dzięki łączności radiowej nawiązanej w ramach programu ARISS (Amateur Radio on ISS). Krótkofalowcy z Polski i USA zbudowali specjalny „telemost”, by przekazać sygnał między stacją ISS a Wrocławiem – w ciągu dnia 4 lipca ISS nie przelatywała bezpośrednio nad Polską, więc konieczne było wsparcie zagranicznych stacji naziemnych. Sam dr Uznański-Wiśniewski posiada licencję krótkofalarską i również przygotował się do tej formy komunikacji. Na sali we Wrocławiu zgromadziło się około 300 młodych entuzjastów nauki – głównie laureatów konkursów kosmicznych organizowanych przez POLSA oraz uczniów szkół szczególnie aktywnych w edukacji astronomicznej. Wśród uczestników znaleźli się nie tylko wrocławianie, ale też młodzież z innych zakątków kraju (m.in. Koluszek i Kęt), dla których możliwość rozmowy z prawdziwym astronautą stanowiła spełnienie marzeń. Nic dziwnego, że Paweł Preś z Instytutu Astronomicznego UWr stwierdził, iż to „wielki dzień”, który obecni na spotkaniu zapamiętają do końca życia
Atmosfera wydarzenia przypominała mały festiwal nauki. Choć kulminacją programu była rozmowa z astronautą, organizatorzy przygotowali również bogaty zestaw atrakcji edukacyjnych na cały dzień. Uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji o tym, jak przetrwać w kosmosie oraz o meteorytach, a także doświadczyć nauki przez zabawę – od wirtualnych spacerów po kosmosie i warsztatów ze sztuczną inteligencją, przez symulator jazdy po Księżycu, po sprawdzenie swoich sił w manipulowaniu narzędziami w grubych rękawicach skafandra. Czekały nawet kulinarne ciekawostki: serwowano „astropierogi” i inne przysmaki inspirowane kuchnią astronautów, pokazując, że nauka może angażować wszystkie zmysły i być prawdziwą przygodą.
Pytania od młodzieży
Punktualnie o godz. 9:00 nastąpiło nawiązanie łączności z ISS i w głośnikach zabrzmiał głos polskiego astronauty orbitującego 400 km nad Ziemią. Rozmowa trwała niecałe 10 minut, ale w tym krótkim czasie młodzi uczestnicy zdążyli zadać całe mnóstwo pytań. Pytania zostały wcześniej wybrane w konkursie „Zapytaj Astronautę” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, co gwarantowało ich wysoki poziom merytoryczny. Dr Uznański-Wiśniewski z entuzjazmem odpowiadał, dzieląc się osobistymi doświadczeniami i naukowymi ciekawostkami.
O co pytali uczniowie? Zakres tematów był bardzo szeroki – od spraw codziennego życia na stacji po wyzwania profesjonalnej eksploracji kosmosu. Astronauta opowiadał m.in. jakie cechy charakteru są ważne w tym zawodzie (podkreślił upór w dążeniu do celu i nieustanną ciekawość świata), jak wygląda menu na orbicie (np. na śniadanie jadł owsiankę i jajecznicę, choć w innej formie niż na Ziemi) oraz jak dba o kondycję fizyczną w warunkach nieważkości (regularne ćwiczenia na stacjonarnym rowerze i z gumami oporowymi). Padło też pytanie o dumę i odpowiedzialność związaną z faktem bycia drugim Polakiem w kosmosie – dr Uznański przyznał, że czuje ogromną satysfakcję mogąc reprezentować swój kraj na arenie międzynarodowej. Zdradził również kulisy długich przygotowań do misji (ponad rok szkoleń w USA, Europie i Japonii, w tym loty paraboliczne oraz trening ewakuacji z kapsuły wodującej na oceanie). Dzięki tak różnorodnym pytaniom młodzi słuchacze otrzymali pełen obraz życia i pracy astronauty – od codziennych rytuałów po niezwykłe wyzwania związane z lotem w kosmos.
W pewnym momencie łączność radiowa została przerwana – czas na zadawanie pytań upłynął bardzo szybko. Kilkoro dzieci nie zdążyło już zadać swoich pytań (jak choćby 10-letni Franek z SP nr 53 we Wrocławiu, który chciał zapytać, czy po pobycie w stanie nieważkości astronauta inaczej odczuwa chodzenie po Ziemi). Organizatorzy uspokoili jednak młodych ciekawych: będzie jeszcze okazja, by uzyskać odpowiedzi przy spotkaniach z astronautą już po jego powrocie na Ziemię. Sam fakt, że polski głos z kosmosu zabrzmiał wprost w wypełnionej po brzegi auli, wywołał ogromną radość i dumę. Jak podkreślali nauczyciele, takie spotkanie na żywo to najlepsza inspiracja, która rozpala w młodych ludziach pasję do nauki i zachęca ich, by sięgać gwiazd w dosłownym i przenośnym sensie.
Eksperymenty z orbity – nauka i edukacja
Oprócz pytań o codzienne życie na ISS nie zabrakło wątków czysto naukowych. Podczas rozmowy i towarzyszącej jej prezentacji omówiono eksperymenty naukowe realizowane w ramach misji IGNIS. Piotr Kosek z kanału Astrofaza przedstawił publiczności aż 13 eksperymentów zaplanowanych do wykonania przez polskiego astronautę na stacji. W szczególności wiele emocji wzbudził eksperyment z mikroalgami przygotowany przez wrocławski start-up Extremo Technologies we współpracy z naukowcami Politechniki Wrocławskiej. Jego celem jest sprawdzenie, jak w warunkach mikrograwitacji poradzą sobie ekstremofilne mikroglony wulkaniczne – organizmy przyzwyczajone na Ziemi do życia w bardzo trudnym środowisku. Kto wie, być może w przyszłości takie glony posłużą astronautom do produkcji tlenu i pochłaniania dwutlenku węgla na stacjach kosmicznych. Już samo zainteresowanie młodzieży tym tematem pokazuje, że młodzi Polacy doskonale rozumieją znaczenie badań biotechnologicznych dla dalszej eksploracji kosmosu.
W trakcie wrocławskiej lekcji nie było możliwości zaprezentowania na żywo wszystkich doświadczeń (ograniczony czas łączności wymagał skupienia się na sesji pytań i odpowiedzi). Jednak nic straconego – część pokazów została wykonana i nagrana na pokładzie ISS w innych momentach, a następnie udostępniona do celów edukacyjnych. Dotyczy to choćby tak widowiskowych doświadczeń jak fontanna łańcuchowa (efekt Moulda) czy demonstracja efektu Magnusa – będących próbą zobrazowania znanych z Ziemi praw fizyki w nieważkości. Co ważne, są to eksperymenty pionierskie: po raz pierwszy w historii przeprowadzono je w warunkach mikrograwitacji. Do misji IGNIS specjalnie zaprojektowano np. unikalną kołyskę Newtona do użycia na orbicie oraz przygotowano 10-metrowy łańcuch do zademonstrowania efektu Moulda. Sławosz Uznański-Wiśniewski i jego międzynarodowi partnerzy z załogi (m.in. dowódczyni Peggy Whitson z USA, pilot Shubhanshu Shukla z Indii i specjalista Tibor Kapu z Węgier) poświęcili znaczącą część swojego dwutygodniowego pobytu na ISS właśnie na realizację takiego programu edukacyjnego. Dzięki temu polscy uczniowie mogli zobaczyć efekty własnych pomysłów (niektóre z eksperymentów były przecież zgłoszone w konkursach przez ich rówieśników) oraz uczestniczyć w nauce przez doświadczenie – najpierw proponując doświadczenia, a potem analizując ich przebieg i wyniki wraz z ekspertami. Tego rodzaju współpraca naukowców z młodzieżą owocuje nie tylko nowymi danymi naukowymi, ale przede wszystkim rozpala ciekawość i buduje zaufanie do nauki. Młodzi ludzie przekonują się na własne oczy, że nauka nie jest zbiorem abstrakcyjnych teorii, lecz żywą dziedziną, którą sami mogą współtworzyć – nawet sięgając poza Ziemię.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4

Czytaj więcej
Sławosz Uznański-Wiśniewski wrócił do Polski po misji Ax-4
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.
