
Misja IGNIS
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa
28 lip 2025



5 lipca 2025 roku uczniowie z Podkarpacia mieli wyjątkową okazję porozmawiać na żywo z polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na pokładzie ISS. To trzecia lekcja w ramach misji Ax‑4, pełna inspirujących pytań i szczerych odpowiedzi z kosmosu.
Łącze ARISS z Rzeszowa
5 lipca 2025 odbyła się trzecia lekcja z kosmosu – tym razem w Rzeszowie, na terenie Politechniki Rzeszowskiej. Uczelnia ta była jedną z zaledwie dwóch w Polsce wybranych do bezpośredniego łączenia z ISS w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego misji polskiego astronauty. Format spotkania ponownie opierał się na łączności ARISS, czyli na bezpośrednim krótkofalarskim połączeniu audio z pokładem Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
W wydarzeniu uczestniczyło kilkaset osób stacjonarnie – ponad 450, w tym w większości młodzież szkolna z Podkarpacia – a ponadto kilka tysięcy widzów śledziło transmisję online. Największe emocje towarzyszyły oczywiście tym szczęśliwcom, którzy mogli osobiście zadać pytanie astronaucie. Organizatorzy już wcześniej przeprowadzili konkurs „Zapytaj Astronautę”, w którym uczniowie nadsyłali propozycje pytań. Laureaci – autorzy najciekawszych pomysłów – otrzymali wejściówki i prawo bezpośredniego zadania pytania polskiemu astronaucie. Dzięki temu pytania zadawane podczas spotkania były starannie wybrane spośród setek nadesłanych przez młodzież.
Łączność radiowa z ISS trwała około 10 minut i pozwoliła zadać aż 16 pytań, zanim Międzynarodowa Stacja Kosmiczna oddaliła się poza zasięg anten. To imponujący wynik – dla porównania, podczas poprzedniej sesji ARISS z Wrocławia dzień wcześniej udało się zadać 11 pytań w ciągu około 10 minut. Rzeszowskie spotkanie ustanowiło więc nieformalny rekord liczby odpowiedzi udzielonych przez astronautę podczas pojedynczego kontaktu ARISS w Polsce.
Szeroki zakres pytań – od techniki po osobiste przeżycia
Zakres tematyczny pytań okazał się bardzo szeroki – młodzi uczestnicy pytali zarówno o zagadnienia techniczne, jak i o osobiste doświadczenia Sławosza na orbicie. Przykładowo, jedna z uczennic zapytała, które doświadczenia z wcześniejszej kariery inżynierskiej okazały się przydatne podczas misji. Astronauta odparł, że nauczyły go one radzenia sobie z niespodziewanymi awariami – wspomniał „ciężkie godziny spędzone w laboratorium wtedy, kiedy coś nie działało”, zaznaczając, że podobnie na ISS bywa, iż otaczające systemy sprawiają kłopoty i trzeba wykazać się cierpliwością oraz pomysłowością.
Padło też pytanie od nastoletniej Marysi, jak sukces pierwszego polskiego astronauty na ISS może zmotywować młodych Polaków do pokierowania własną karierą. Sławosz z pokorą przyznał, że trudno mu powiedzieć, jak można wykorzystać go jako motywację, ale przekazał młodzieży ważną radę: „warto spędzać czas nad tym, co się lubi robić. Trzeba iść mocno do przodu i się nigdy nie poddawać” – podkreślił, dodając że to właśnie pasja i wytrwałość są kluczem do późniejszych dużych sukcesów.
Nie zabrakło również pytań o codzienne odczucia z życia astronauty. Dziewięcioletnia Madzia zapytała, co czuł w trakcie lotu na ISS oraz która czynność w stanie nieważkości jest dla niego największym wyzwaniem. Astronauta szczerze opisał, że podczas startu towarzyszyła mu ogromna ekscytacja zmieszana z odrobiną strachu – w końcu siedział w rakiecie lecącej w nieznane. Natomiast w warunkach nieważkości za największe wyzwanie Uznański uznał poruszanie się po stacji: „jest przy tym bardzo dużo zabawy, ale również jest to dosyć dużym wyzwaniem, żeby [...] nie poobijać się o jakiś sprzęt” – tłumaczył z uśmiechem, opisując naukę latania w ciasnych modułach orbitalnego laboratorium.
Pojawiły się także pytania o bardziej przyziemne sprawy: czy skafander astronauty przeszkadza w pracy, co można było zabrać ze sobą w bagażu osobistym, jak wyglądają posiłki na ISS czy jakie jest ulubione zajęcie w czasie wolnym w kosmosie. Na to ostatnie Sławosz odpowiedział, że chyba dla każdego astronauty – jego nie wyłączając – ulubioną chwilą relaksu jest poderwanie się do okna Cupola i podziwianie stamtąd Ziemi w całej okazałości. Z kolei zapytany o ulubionego bohatera z dzieciństwa, stwierdził, że trudno mu wskazać konkretną postać – zawsze starał się podążać własną ścieżką zamiast naśladować idoli.
Ciekawostką rzeszowskiej sesji okazało się pytanie o… jedzenie. Jeden z uczniów zapytał, czy polskie pierogi smakują inaczej w kosmosie. Sławosz przyznał, że nie tylko pierogi, ale całe pożywienie ma w przestrzeni kosmicznej nieco inny smak niż na Ziemi. Podkreślił jednak z dumą, że przywiezione przez niego na orbitę polskie pierogi bardzo smakowały całej załodze ISS.
Intensywna misja i naukowe atrakcje dla uczestników
Pomimo krótkiego czasu trwania łączności, rzeszowska lekcja obfitowała w ciekawostki i serdeczne momenty. Uczestnicy byli pod wrażeniem swobody, z jaką Sławosz opowiadał o życiu na orbicie. Astronauta zdradził m.in., że do nowego środowiska przyzwyczaił się już po kilku dniach pobytu na stacji. Każda doba na ISS wypełniona jest zaś intensywną pracą od wczesnego ranka do wieczora – harmonogram dnia astronautów jest ściśle zaplanowany, a czas wypełniają eksperymenty naukowe, obsługa stacji oraz codzienne ćwiczenia fizyczne.
Transmisję z wydarzenia w Rzeszowie można było na żywo śledzić w internecie, a nagranie – zawierające zarówno poprzedzające rozmowę prelekcje, jak i samą łączność radiową – udostępniono do późniejszego odtworzenia.
Także w Rzeszowie rozmowie towarzyszył szerszy program popularnonaukowy dla młodzieży. Podczas kilkugodzinnego wydarzenia odbywały się prelekcje ekspertów i pokazy, a na terenie uczelni zorganizowano kosmiczny piknik naukowy. W trzech turach warsztatów uczniowie konstruowali rakiety pneumatyczne, projektowali osłony termiczne statków kosmicznych czy uczyli się druku 3D w zastosowaniach kosmicznych. Nie zabrakło też atrakcji takich jak stanowiska VR z symulacją przestrzeni kosmicznej, tor do jazdy łazikiem marsjańskim, fotobudka kosmiczna czy mobilne planetarium.
Podobnie jak we Wrocławiu i Łodzi, to spotkanie pozostawiło publiczność zainspirowaną i pełną nowych marzeń. Wydarzenie z pewnością na długo zapadnie w pamięć uczestników – organizatorzy mają nadzieję, że niektóre z obecnych tam dzieci w przyszłości zwiążą swoje losy z kosmosem. Być może wśród zasłuchanej rzeszowskiej młodzieży znajdowali się przyszli inżynierowie, naukowcy, a nawet kolejni polscy astronauci.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Misja IGNIS
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa
28 lip 2025



5 lipca 2025 roku uczniowie z Podkarpacia mieli wyjątkową okazję porozmawiać na żywo z polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na pokładzie ISS. To trzecia lekcja w ramach misji Ax‑4, pełna inspirujących pytań i szczerych odpowiedzi z kosmosu.
Łącze ARISS z Rzeszowa
5 lipca 2025 odbyła się trzecia lekcja z kosmosu – tym razem w Rzeszowie, na terenie Politechniki Rzeszowskiej. Uczelnia ta była jedną z zaledwie dwóch w Polsce wybranych do bezpośredniego łączenia z ISS w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego misji polskiego astronauty. Format spotkania ponownie opierał się na łączności ARISS, czyli na bezpośrednim krótkofalarskim połączeniu audio z pokładem Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
W wydarzeniu uczestniczyło kilkaset osób stacjonarnie – ponad 450, w tym w większości młodzież szkolna z Podkarpacia – a ponadto kilka tysięcy widzów śledziło transmisję online. Największe emocje towarzyszyły oczywiście tym szczęśliwcom, którzy mogli osobiście zadać pytanie astronaucie. Organizatorzy już wcześniej przeprowadzili konkurs „Zapytaj Astronautę”, w którym uczniowie nadsyłali propozycje pytań. Laureaci – autorzy najciekawszych pomysłów – otrzymali wejściówki i prawo bezpośredniego zadania pytania polskiemu astronaucie. Dzięki temu pytania zadawane podczas spotkania były starannie wybrane spośród setek nadesłanych przez młodzież.
Łączność radiowa z ISS trwała około 10 minut i pozwoliła zadać aż 16 pytań, zanim Międzynarodowa Stacja Kosmiczna oddaliła się poza zasięg anten. To imponujący wynik – dla porównania, podczas poprzedniej sesji ARISS z Wrocławia dzień wcześniej udało się zadać 11 pytań w ciągu około 10 minut. Rzeszowskie spotkanie ustanowiło więc nieformalny rekord liczby odpowiedzi udzielonych przez astronautę podczas pojedynczego kontaktu ARISS w Polsce.
Szeroki zakres pytań – od techniki po osobiste przeżycia
Zakres tematyczny pytań okazał się bardzo szeroki – młodzi uczestnicy pytali zarówno o zagadnienia techniczne, jak i o osobiste doświadczenia Sławosza na orbicie. Przykładowo, jedna z uczennic zapytała, które doświadczenia z wcześniejszej kariery inżynierskiej okazały się przydatne podczas misji. Astronauta odparł, że nauczyły go one radzenia sobie z niespodziewanymi awariami – wspomniał „ciężkie godziny spędzone w laboratorium wtedy, kiedy coś nie działało”, zaznaczając, że podobnie na ISS bywa, iż otaczające systemy sprawiają kłopoty i trzeba wykazać się cierpliwością oraz pomysłowością.
Padło też pytanie od nastoletniej Marysi, jak sukces pierwszego polskiego astronauty na ISS może zmotywować młodych Polaków do pokierowania własną karierą. Sławosz z pokorą przyznał, że trudno mu powiedzieć, jak można wykorzystać go jako motywację, ale przekazał młodzieży ważną radę: „warto spędzać czas nad tym, co się lubi robić. Trzeba iść mocno do przodu i się nigdy nie poddawać” – podkreślił, dodając że to właśnie pasja i wytrwałość są kluczem do późniejszych dużych sukcesów.
Nie zabrakło również pytań o codzienne odczucia z życia astronauty. Dziewięcioletnia Madzia zapytała, co czuł w trakcie lotu na ISS oraz która czynność w stanie nieważkości jest dla niego największym wyzwaniem. Astronauta szczerze opisał, że podczas startu towarzyszyła mu ogromna ekscytacja zmieszana z odrobiną strachu – w końcu siedział w rakiecie lecącej w nieznane. Natomiast w warunkach nieważkości za największe wyzwanie Uznański uznał poruszanie się po stacji: „jest przy tym bardzo dużo zabawy, ale również jest to dosyć dużym wyzwaniem, żeby [...] nie poobijać się o jakiś sprzęt” – tłumaczył z uśmiechem, opisując naukę latania w ciasnych modułach orbitalnego laboratorium.
Pojawiły się także pytania o bardziej przyziemne sprawy: czy skafander astronauty przeszkadza w pracy, co można było zabrać ze sobą w bagażu osobistym, jak wyglądają posiłki na ISS czy jakie jest ulubione zajęcie w czasie wolnym w kosmosie. Na to ostatnie Sławosz odpowiedział, że chyba dla każdego astronauty – jego nie wyłączając – ulubioną chwilą relaksu jest poderwanie się do okna Cupola i podziwianie stamtąd Ziemi w całej okazałości. Z kolei zapytany o ulubionego bohatera z dzieciństwa, stwierdził, że trudno mu wskazać konkretną postać – zawsze starał się podążać własną ścieżką zamiast naśladować idoli.
Ciekawostką rzeszowskiej sesji okazało się pytanie o… jedzenie. Jeden z uczniów zapytał, czy polskie pierogi smakują inaczej w kosmosie. Sławosz przyznał, że nie tylko pierogi, ale całe pożywienie ma w przestrzeni kosmicznej nieco inny smak niż na Ziemi. Podkreślił jednak z dumą, że przywiezione przez niego na orbitę polskie pierogi bardzo smakowały całej załodze ISS.
Intensywna misja i naukowe atrakcje dla uczestników
Pomimo krótkiego czasu trwania łączności, rzeszowska lekcja obfitowała w ciekawostki i serdeczne momenty. Uczestnicy byli pod wrażeniem swobody, z jaką Sławosz opowiadał o życiu na orbicie. Astronauta zdradził m.in., że do nowego środowiska przyzwyczaił się już po kilku dniach pobytu na stacji. Każda doba na ISS wypełniona jest zaś intensywną pracą od wczesnego ranka do wieczora – harmonogram dnia astronautów jest ściśle zaplanowany, a czas wypełniają eksperymenty naukowe, obsługa stacji oraz codzienne ćwiczenia fizyczne.
Transmisję z wydarzenia w Rzeszowie można było na żywo śledzić w internecie, a nagranie – zawierające zarówno poprzedzające rozmowę prelekcje, jak i samą łączność radiową – udostępniono do późniejszego odtworzenia.
Także w Rzeszowie rozmowie towarzyszył szerszy program popularnonaukowy dla młodzieży. Podczas kilkugodzinnego wydarzenia odbywały się prelekcje ekspertów i pokazy, a na terenie uczelni zorganizowano kosmiczny piknik naukowy. W trzech turach warsztatów uczniowie konstruowali rakiety pneumatyczne, projektowali osłony termiczne statków kosmicznych czy uczyli się druku 3D w zastosowaniach kosmicznych. Nie zabrakło też atrakcji takich jak stanowiska VR z symulacją przestrzeni kosmicznej, tor do jazdy łazikiem marsjańskim, fotobudka kosmiczna czy mobilne planetarium.
Podobnie jak we Wrocławiu i Łodzi, to spotkanie pozostawiło publiczność zainspirowaną i pełną nowych marzeń. Wydarzenie z pewnością na długo zapadnie w pamięć uczestników – organizatorzy mają nadzieję, że niektóre z obecnych tam dzieci w przyszłości zwiążą swoje losy z kosmosem. Być może wśród zasłuchanej rzeszowskiej młodzieży znajdowali się przyszli inżynierowie, naukowcy, a nawet kolejni polscy astronauci.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS

Czytaj więcej
Lekcja 2: młodzież z Wrocławia łączy się z ISS
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.
