
Misja IGNIS
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik
4 sie 2025



Kosmiczne eksperymenty uczniów na orbicie
8 lipca 2025, Warszawa – Tego dnia w Centrum Nauki Kopernik odbyła się czwarta i zarazem finałowa „kosmiczna lekcja” w ramach misji IGNIS. Uczniowie w wieku 8–14 lat zgromadzeni w warszawskim centrum nauki uczestniczyli w niezwykłym, transmitowanym na żywo połączeniu wideo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Prosto z orbity okołoziemskiej powitał ich dr Sławosz Uznański-Wiśniewski – polski astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), który od 26 czerwca 2025 r. przebywa na ISS jako członek prywatnej misji Axiom Ax-4 Było to już czwarte takie interaktywne spotkanie – po wcześniejszych lekcjach zrealizowanych w Łodzi, Wrocławiu i Rzeszowie – zamykające cały cykl edukacyjny towarzyszący misji IGNIS.
„A kosmos tak naprawdę potrzebuje was wszystkich i za kilka lat jestem przekonany, że to właśnie wy będziecie tworzyć nasz nowy sektor kosmiczny” – tymi słowami astronauta zachęcił młodych uczestników do nauki i rozwijania pasji podczas powitania
Najważniejszym punktem programu było połączenie audio-wideo z ISS, podczas którego astronauta przeprowadził trzy eksperymenty naukowe zaproponowane przez polskich uczniów. Pomysły te zwyciężyły w konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, a ich tematyka dotyczyła zachowania płynów w stanie nieważkości. Na oczach zgromadzonej publiczności dr Uznański zaprezentował efekty tych doświadczeń w kabinie orbitalnej. W pierwszej demonstracji pokazał, co się stanie, gdy nasączony wodą ręcznik zostanie wyżęty bez udziału grawitacji – woda nie spłynęła kroplami, lecz utworzyła przylegającą do dłoni „galaretkę” tworzącą się z unoszącej się kulki cieczy. Następnie astronauta wyczarował pianę z odrobiny szamponu i wody, aby sprawdzić, jak zachowują się mydlane bąbelki na orbicie. Okazało się, że pęcherzyki piany są idealnie kuliste i bardzo trwałe – w warunkach braku ciężkości piana nie opada tak szybko jak na Ziemi. W trzecim eksperymencie Sławosz rozlał niewielką porcję wody na plastikowej linijce, a potem dodał do niej kilka kropel kawy. Ku zaskoczeniu dzieci barwny płyn niemal nie mieszał się z wodą i pozostawał nieruchomy – dopiero dodatek odrobiny piany przyspieszył rozprzestrzenianie się brązowego koloru. Dzięki tym doświadczeniom młodzi widzowie mogli na własne oczy zobaczyć niezwykłe efekty fizyczne, które na co dzień znają z ziemskiej szkoły, a które w mikrograwitacji przebiegają zupełnie inaczej.
„Tutaj piana utrzymuje się godzinami – nie ma grawitacji, która ją ściska i jednocześnie zasysa wodę między bąbelkami piany, przez co na Ziemi szybko opada” – tłumaczył astronauta, unosząc łyżkę pokrytą nieważką pianą
Trójka nastoletnich autorów zwycięskich eksperymentów – Weronika, Hania z Emilią oraz Zosia – była obecna na sali i z dumą obserwowała realizację swoich pomysłów w kosmosie. Każdy z młodych wynalazców miał także okazję opowiedzieć publicznie o swoim doświadczeniu – co zainspirowało go do takiego pomysłu i czym różni się przebieg eksperymentu na orbicie od tego znanego z warunków ziemskich. Po zakończeniu transmisji eksperci obecni na miejscu pomogli wszystkim zrozumieć naukowe podstawy zaprezentowanych zjawisk oraz omówili różnice między zachowaniem płynów na Ziemi a w stanie nieważkości.
Pytania od młodych odkrywców
Podczas połączenia sześcioro uczniów zadało astronaucie pytania, na które dr Uznański odpowiadał na żywo z pokładu ISS Ta interaktywna sesja Q&A była nagrodą dla laureatów konkursu „Zapytaj Astronautę” – ich pytania zostały wybrane spośród setek propozycji od dzieci i młodzieży z całej Polski. Zakres tematów okazał się bardzo szeroki. Padły pytania o drogę do kariery astronauty, codzienne życie na stacji oraz odczucia związane z lotem kosmicznym. Jedenastuletni Krystian zapytał, jakie etapy edukacji i pracy pomogły panu Sławoszowi zostać astronautą oraz jakie rady ma dla młodych marzycieli planujących podbój kosmosu. W odpowiedzi usłyszał, że kluczowa jest solidna nauka i rozwijanie pasji technicznych: Sławosz Uznański podkreślił znaczenie dobrej edukacji, nauki języków obcych i zdobywania doświadczeń za granicą, a także wyboru studiów inżynierskich zgodnych ze swoimi zainteresowaniami.
Następne pytania dotyczyły życia na orbicie. Trzynastoletni Hubert chciał wiedzieć, jak długo trwa podróż na ISS i czy w rakiecie można swobodnie chodzić. Astronauta wyjaśnił, że lot na orbitę zabiera zaledwie około 10 minut – już tyle wystarczyło, by jego załoga znalazła się w kosmosie i poczuła stan nieważkości. Jednak dotarcie i zadokowanie do stacji ISS trwało znacznie dłużej, bo prawie 30 godzin dryfowania statku kosmicznego na właściwą orbitę. A czy da się chodzić podczas takiego lotu? Okazuje się, że nie bardzo – w kabinie kapsuły astronautów obowiązuje raczej „pływanie” w powietrzu niż chodzenie, choć po wyłączeniu silników można już odpiąć pasy i przemieszczać się w ciasnym wnętrzu przez unoszenie się w stanie nieważkości.
Dziesięcioletnia Zuzia spytała z kolei, jaka zwykła, codzienna czynność jest na ISS największym wyzwaniem. Sławosz bez wahania wskazał przemieszczanie się po stacji – brak grawitacji co prawda umożliwia radosne „latanie” w powietrzu, ale jednocześnie łatwo przy tym o niespodziewane zderzenie z twardym sprzętem pokładowym.
„Największym wyzwaniem jest tutaj poruszanie się – to wprawdzie świetna zabawa, ale łatwo też nabić sobie siniaka” – przyznał z uśmiechem polski astronauta, opisując życie w mikrograwitacji.
Kolejne pytanie padło od ośmioletniej Zosi, która chciała wiedzieć, skąd bierze się powietrze i tlen na stacji kosmicznej i czy może go zabraknąć. Dr Uznański wyjaśnił, że na ISS działa system podtrzymywania życia oparty na obiegu zamkniętym – powietrze jest nieustannie filtrowane i wykorzystywane ponownie. Tlen uzupełnia się głównie poprzez elektrolizę wody na pokładzie – rozkład cząsteczek H₂O pozwala odzyskać tlen, który następnie trafia do atmosfery stacji. Azot z kolei (drugi główny składnik powietrza) jest okresowo dostarczany z Ziemi w specjalnych butlach, aby wyrównać ewentualne ubytki. Dzięki tym technologiom załoga ISS ma zapewniony stały dopływ świeżego powietrza i nie musi się obawiać jego nagłego braku.
Ostatnie pytanie – zadane tuż przed zakończeniem transmisji – wywołało uśmiech na twarzach wszystkich. Dwunastoletnia Emilka zapytała, czy w kosmosie czekolada smakuje tak samo jak na Ziemi i czy stan nieważkości wpływa na zmysł smaku oraz węchu. Sławosz przyznał, że również na orbicie pozostaje wielkim amatorem słodyczy: czekolada smakuje mu równie wyśmienicie jak na Ziemi. Zdradził jednak, że astronauci najbardziej tęsknią za świeżymi owocami i chrupiącymi warzywami, których brakuje w pokładowym menu. Co ciekawe, długotrwały pobyt w nieważkości nieco osłabia zmysł smaku i węchu, gdyż płyny ustrojowe przemieszczają się w organizmie i często „zapychają” zatoki – efekt jest podobny do odczuwania smaków przy katarze. Mimo to ulubiona czekolada w kosmosie wciąż smakuje świetnie, więc astronauci chętnie sięgają po takie słodkie urozmaicenie diety.
Niespodzianka z orbity na zakończenie
Na zakończenie połączenia astronauta przekazał z orbity specjalną wiadomość do wszystkich szkół w Polsce. Ogłosił mianowicie, że w ramach misji IGNIS przygotowano niezwykły prezent edukacyjny: ponad 10 tysięcy szkół otrzyma zestawy do samodzielnego montażu o nazwie „Klucz do kosmosu”, dzięki którym uczniowie będą mogli własnoręcznie zlutować prosty nadajnik telegraficzny. Taki elektroniczny „klucz” pozwala nadawać sygnały alfabetem Morse’a za pomocą diod LED – może więc stać się dla wielu dzieci pierwszym krokiem w świat techniki, programowania i łączności. Jak podkreślił Sławosz Uznański, sam również sklejał i testował ten gadżet przed misją na Ziemi, a teraz ma nadzieję, że dzięki temu tysiące młodych ludzi w całym kraju rozpocznie swoją przygodę z inżynierią i poczuje, iż kosmos stoi dla nich otworem.
Polska misja IGNIS – realizowana we współpracy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskiej Agencji Kosmicznej i ESA – miała na celu nie tylko wykonanie szeregu eksperymentów naukowych i technologicznych na ISS, ale również rozpalenie pasji do nauki wśród młodego pokolenia. Cykl czterech „lekcji z orbity” w Łodzi, Wrocławiu, Rzeszowie i Warszawie stał się ważnym elementem tego programu, angażując setki dzieci i nastolatków w aktywną edukację przez zabawę. Warszawskie spotkanie w Centrum Nauki Kopernik – pełne uśmiechów, okrzyków zachwytu i dociekliwych pytań – stanowiło ukoronowanie tych wysiłków. Młodzi uczestnicy przekonali się na własne oczy, że nauka może być fascynującą przygodą, a „lekcje z orbity” na długo zostaną w ich pamięci jako inspiracja do sięgania gwiazd.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Misja IGNIS
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik
4 sie 2025



Kosmiczne eksperymenty uczniów na orbicie
8 lipca 2025, Warszawa – Tego dnia w Centrum Nauki Kopernik odbyła się czwarta i zarazem finałowa „kosmiczna lekcja” w ramach misji IGNIS. Uczniowie w wieku 8–14 lat zgromadzeni w warszawskim centrum nauki uczestniczyli w niezwykłym, transmitowanym na żywo połączeniu wideo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Prosto z orbity okołoziemskiej powitał ich dr Sławosz Uznański-Wiśniewski – polski astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), który od 26 czerwca 2025 r. przebywa na ISS jako członek prywatnej misji Axiom Ax-4 Było to już czwarte takie interaktywne spotkanie – po wcześniejszych lekcjach zrealizowanych w Łodzi, Wrocławiu i Rzeszowie – zamykające cały cykl edukacyjny towarzyszący misji IGNIS.
„A kosmos tak naprawdę potrzebuje was wszystkich i za kilka lat jestem przekonany, że to właśnie wy będziecie tworzyć nasz nowy sektor kosmiczny” – tymi słowami astronauta zachęcił młodych uczestników do nauki i rozwijania pasji podczas powitania
Najważniejszym punktem programu było połączenie audio-wideo z ISS, podczas którego astronauta przeprowadził trzy eksperymenty naukowe zaproponowane przez polskich uczniów. Pomysły te zwyciężyły w konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, a ich tematyka dotyczyła zachowania płynów w stanie nieważkości. Na oczach zgromadzonej publiczności dr Uznański zaprezentował efekty tych doświadczeń w kabinie orbitalnej. W pierwszej demonstracji pokazał, co się stanie, gdy nasączony wodą ręcznik zostanie wyżęty bez udziału grawitacji – woda nie spłynęła kroplami, lecz utworzyła przylegającą do dłoni „galaretkę” tworzącą się z unoszącej się kulki cieczy. Następnie astronauta wyczarował pianę z odrobiny szamponu i wody, aby sprawdzić, jak zachowują się mydlane bąbelki na orbicie. Okazało się, że pęcherzyki piany są idealnie kuliste i bardzo trwałe – w warunkach braku ciężkości piana nie opada tak szybko jak na Ziemi. W trzecim eksperymencie Sławosz rozlał niewielką porcję wody na plastikowej linijce, a potem dodał do niej kilka kropel kawy. Ku zaskoczeniu dzieci barwny płyn niemal nie mieszał się z wodą i pozostawał nieruchomy – dopiero dodatek odrobiny piany przyspieszył rozprzestrzenianie się brązowego koloru. Dzięki tym doświadczeniom młodzi widzowie mogli na własne oczy zobaczyć niezwykłe efekty fizyczne, które na co dzień znają z ziemskiej szkoły, a które w mikrograwitacji przebiegają zupełnie inaczej.
„Tutaj piana utrzymuje się godzinami – nie ma grawitacji, która ją ściska i jednocześnie zasysa wodę między bąbelkami piany, przez co na Ziemi szybko opada” – tłumaczył astronauta, unosząc łyżkę pokrytą nieważką pianą
Trójka nastoletnich autorów zwycięskich eksperymentów – Weronika, Hania z Emilią oraz Zosia – była obecna na sali i z dumą obserwowała realizację swoich pomysłów w kosmosie. Każdy z młodych wynalazców miał także okazję opowiedzieć publicznie o swoim doświadczeniu – co zainspirowało go do takiego pomysłu i czym różni się przebieg eksperymentu na orbicie od tego znanego z warunków ziemskich. Po zakończeniu transmisji eksperci obecni na miejscu pomogli wszystkim zrozumieć naukowe podstawy zaprezentowanych zjawisk oraz omówili różnice między zachowaniem płynów na Ziemi a w stanie nieważkości.
Pytania od młodych odkrywców
Podczas połączenia sześcioro uczniów zadało astronaucie pytania, na które dr Uznański odpowiadał na żywo z pokładu ISS Ta interaktywna sesja Q&A była nagrodą dla laureatów konkursu „Zapytaj Astronautę” – ich pytania zostały wybrane spośród setek propozycji od dzieci i młodzieży z całej Polski. Zakres tematów okazał się bardzo szeroki. Padły pytania o drogę do kariery astronauty, codzienne życie na stacji oraz odczucia związane z lotem kosmicznym. Jedenastuletni Krystian zapytał, jakie etapy edukacji i pracy pomogły panu Sławoszowi zostać astronautą oraz jakie rady ma dla młodych marzycieli planujących podbój kosmosu. W odpowiedzi usłyszał, że kluczowa jest solidna nauka i rozwijanie pasji technicznych: Sławosz Uznański podkreślił znaczenie dobrej edukacji, nauki języków obcych i zdobywania doświadczeń za granicą, a także wyboru studiów inżynierskich zgodnych ze swoimi zainteresowaniami.
Następne pytania dotyczyły życia na orbicie. Trzynastoletni Hubert chciał wiedzieć, jak długo trwa podróż na ISS i czy w rakiecie można swobodnie chodzić. Astronauta wyjaśnił, że lot na orbitę zabiera zaledwie około 10 minut – już tyle wystarczyło, by jego załoga znalazła się w kosmosie i poczuła stan nieważkości. Jednak dotarcie i zadokowanie do stacji ISS trwało znacznie dłużej, bo prawie 30 godzin dryfowania statku kosmicznego na właściwą orbitę. A czy da się chodzić podczas takiego lotu? Okazuje się, że nie bardzo – w kabinie kapsuły astronautów obowiązuje raczej „pływanie” w powietrzu niż chodzenie, choć po wyłączeniu silników można już odpiąć pasy i przemieszczać się w ciasnym wnętrzu przez unoszenie się w stanie nieważkości.
Dziesięcioletnia Zuzia spytała z kolei, jaka zwykła, codzienna czynność jest na ISS największym wyzwaniem. Sławosz bez wahania wskazał przemieszczanie się po stacji – brak grawitacji co prawda umożliwia radosne „latanie” w powietrzu, ale jednocześnie łatwo przy tym o niespodziewane zderzenie z twardym sprzętem pokładowym.
„Największym wyzwaniem jest tutaj poruszanie się – to wprawdzie świetna zabawa, ale łatwo też nabić sobie siniaka” – przyznał z uśmiechem polski astronauta, opisując życie w mikrograwitacji.
Kolejne pytanie padło od ośmioletniej Zosi, która chciała wiedzieć, skąd bierze się powietrze i tlen na stacji kosmicznej i czy może go zabraknąć. Dr Uznański wyjaśnił, że na ISS działa system podtrzymywania życia oparty na obiegu zamkniętym – powietrze jest nieustannie filtrowane i wykorzystywane ponownie. Tlen uzupełnia się głównie poprzez elektrolizę wody na pokładzie – rozkład cząsteczek H₂O pozwala odzyskać tlen, który następnie trafia do atmosfery stacji. Azot z kolei (drugi główny składnik powietrza) jest okresowo dostarczany z Ziemi w specjalnych butlach, aby wyrównać ewentualne ubytki. Dzięki tym technologiom załoga ISS ma zapewniony stały dopływ świeżego powietrza i nie musi się obawiać jego nagłego braku.
Ostatnie pytanie – zadane tuż przed zakończeniem transmisji – wywołało uśmiech na twarzach wszystkich. Dwunastoletnia Emilka zapytała, czy w kosmosie czekolada smakuje tak samo jak na Ziemi i czy stan nieważkości wpływa na zmysł smaku oraz węchu. Sławosz przyznał, że również na orbicie pozostaje wielkim amatorem słodyczy: czekolada smakuje mu równie wyśmienicie jak na Ziemi. Zdradził jednak, że astronauci najbardziej tęsknią za świeżymi owocami i chrupiącymi warzywami, których brakuje w pokładowym menu. Co ciekawe, długotrwały pobyt w nieważkości nieco osłabia zmysł smaku i węchu, gdyż płyny ustrojowe przemieszczają się w organizmie i często „zapychają” zatoki – efekt jest podobny do odczuwania smaków przy katarze. Mimo to ulubiona czekolada w kosmosie wciąż smakuje świetnie, więc astronauci chętnie sięgają po takie słodkie urozmaicenie diety.
Niespodzianka z orbity na zakończenie
Na zakończenie połączenia astronauta przekazał z orbity specjalną wiadomość do wszystkich szkół w Polsce. Ogłosił mianowicie, że w ramach misji IGNIS przygotowano niezwykły prezent edukacyjny: ponad 10 tysięcy szkół otrzyma zestawy do samodzielnego montażu o nazwie „Klucz do kosmosu”, dzięki którym uczniowie będą mogli własnoręcznie zlutować prosty nadajnik telegraficzny. Taki elektroniczny „klucz” pozwala nadawać sygnały alfabetem Morse’a za pomocą diod LED – może więc stać się dla wielu dzieci pierwszym krokiem w świat techniki, programowania i łączności. Jak podkreślił Sławosz Uznański, sam również sklejał i testował ten gadżet przed misją na Ziemi, a teraz ma nadzieję, że dzięki temu tysiące młodych ludzi w całym kraju rozpocznie swoją przygodę z inżynierią i poczuje, iż kosmos stoi dla nich otworem.
Polska misja IGNIS – realizowana we współpracy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskiej Agencji Kosmicznej i ESA – miała na celu nie tylko wykonanie szeregu eksperymentów naukowych i technologicznych na ISS, ale również rozpalenie pasji do nauki wśród młodego pokolenia. Cykl czterech „lekcji z orbity” w Łodzi, Wrocławiu, Rzeszowie i Warszawie stał się ważnym elementem tego programu, angażując setki dzieci i nastolatków w aktywną edukację przez zabawę. Warszawskie spotkanie w Centrum Nauki Kopernik – pełne uśmiechów, okrzyków zachwytu i dociekliwych pytań – stanowiło ukoronowanie tych wysiłków. Młodzi uczestnicy przekonali się na własne oczy, że nauka może być fascynującą przygodą, a „lekcje z orbity” na długo zostaną w ich pamięci jako inspiracja do sięgania gwiazd.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa

Czytaj więcej
Lekcja 3: Łącze ARISS z Rzeszowa
Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.

Edukacja
Uczymy, inspirujemy, odkrywamy
Naszą misją jest inspirowanie i edukowanie – wierzymy, że przyszłość zaczyna się od wiedzy. Tworzymy przestrzeń edukacyjną dla tych, którzy chcą sięgać wyżej.
