
Mission IGNIS
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik
4 Aug 2025



Kosmiczne eksperymenty uczniów na orbicie
8 lipca 2025, Warszawa – Tego dnia w Centrum Nauki Kopernik odbyła się czwarta i zarazem finałowa „kosmiczna lekcja” w ramach misji IGNIS. Uczniowie w wieku 8–14 lat zgromadzeni w warszawskim centrum nauki uczestniczyli w niezwykłym, transmitowanym na żywo połączeniu wideo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Prosto z orbity okołoziemskiej powitał ich dr Sławosz Uznański-Wiśniewski – polski astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), który od 26 czerwca 2025 r. przebywa na ISS jako członek prywatnej misji Axiom Ax-4 Było to już czwarte takie interaktywne spotkanie – po wcześniejszych lekcjach zrealizowanych w Łodzi, Wrocławiu i Rzeszowie – zamykające cały cykl edukacyjny towarzyszący misji IGNIS.
„A kosmos tak naprawdę potrzebuje was wszystkich i za kilka lat jestem przekonany, że to właśnie wy będziecie tworzyć nasz nowy sektor kosmiczny” – tymi słowami astronauta zachęcił młodych uczestników do nauki i rozwijania pasji podczas powitania
Najważniejszym punktem programu było połączenie audio-wideo z ISS, podczas którego astronauta przeprowadził trzy eksperymenty naukowe zaproponowane przez polskich uczniów. Pomysły te zwyciężyły w konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, a ich tematyka dotyczyła zachowania płynów w stanie nieważkości. Na oczach zgromadzonej publiczności dr Uznański zaprezentował efekty tych doświadczeń w kabinie orbitalnej. W pierwszej demonstracji pokazał, co się stanie, gdy nasączony wodą ręcznik zostanie wyżęty bez udziału grawitacji – woda nie spłynęła kroplami, lecz utworzyła przylegającą do dłoni „galaretkę” tworzącą się z unoszącej się kulki cieczy. Następnie astronauta wyczarował pianę z odrobiny szamponu i wody, aby sprawdzić, jak zachowują się mydlane bąbelki na orbicie. Okazało się, że pęcherzyki piany są idealnie kuliste i bardzo trwałe – w warunkach braku ciężkości piana nie opada tak szybko jak na Ziemi. W trzecim eksperymencie Sławosz rozlał niewielką porcję wody na plastikowej linijce, a potem dodał do niej kilka kropel kawy. Ku zaskoczeniu dzieci barwny płyn niemal nie mieszał się z wodą i pozostawał nieruchomy – dopiero dodatek odrobiny piany przyspieszył rozprzestrzenianie się brązowego koloru. Dzięki tym doświadczeniom młodzi widzowie mogli na własne oczy zobaczyć niezwykłe efekty fizyczne, które na co dzień znają z ziemskiej szkoły, a które w mikrograwitacji przebiegają zupełnie inaczej.
„Tutaj piana utrzymuje się godzinami – nie ma grawitacji, która ją ściska i jednocześnie zasysa wodę między bąbelkami piany, przez co na Ziemi szybko opada” – tłumaczył astronauta, unosząc łyżkę pokrytą nieważką pianą
Trójka nastoletnich autorów zwycięskich eksperymentów – Weronika, Hania z Emilią oraz Zosia – była obecna na sali i z dumą obserwowała realizację swoich pomysłów w kosmosie. Każdy z młodych wynalazców miał także okazję opowiedzieć publicznie o swoim doświadczeniu – co zainspirowało go do takiego pomysłu i czym różni się przebieg eksperymentu na orbicie od tego znanego z warunków ziemskich. Po zakończeniu transmisji eksperci obecni na miejscu pomogli wszystkim zrozumieć naukowe podstawy zaprezentowanych zjawisk oraz omówili różnice między zachowaniem płynów na Ziemi a w stanie nieważkości.
Pytania od młodych odkrywców
Podczas połączenia sześcioro uczniów zadało astronaucie pytania, na które dr Uznański odpowiadał na żywo z pokładu ISS Ta interaktywna sesja Q&A była nagrodą dla laureatów konkursu „Zapytaj Astronautę” – ich pytania zostały wybrane spośród setek propozycji od dzieci i młodzieży z całej Polski. Zakres tematów okazał się bardzo szeroki. Padły pytania o drogę do kariery astronauty, codzienne życie na stacji oraz odczucia związane z lotem kosmicznym. Jedenastuletni Krystian zapytał, jakie etapy edukacji i pracy pomogły panu Sławoszowi zostać astronautą oraz jakie rady ma dla młodych marzycieli planujących podbój kosmosu. W odpowiedzi usłyszał, że kluczowa jest solidna nauka i rozwijanie pasji technicznych: Sławosz Uznański podkreślił znaczenie dobrej edukacji, nauki języków obcych i zdobywania doświadczeń za granicą, a także wyboru studiów inżynierskich zgodnych ze swoimi zainteresowaniami.
Następne pytania dotyczyły życia na orbicie. Trzynastoletni Hubert chciał wiedzieć, jak długo trwa podróż na ISS i czy w rakiecie można swobodnie chodzić. Astronauta wyjaśnił, że lot na orbitę zabiera zaledwie około 10 minut – już tyle wystarczyło, by jego załoga znalazła się w kosmosie i poczuła stan nieważkości. Jednak dotarcie i zadokowanie do stacji ISS trwało znacznie dłużej, bo prawie 30 godzin dryfowania statku kosmicznego na właściwą orbitę. A czy da się chodzić podczas takiego lotu? Okazuje się, że nie bardzo – w kabinie kapsuły astronautów obowiązuje raczej „pływanie” w powietrzu niż chodzenie, choć po wyłączeniu silników można już odpiąć pasy i przemieszczać się w ciasnym wnętrzu przez unoszenie się w stanie nieważkości.
Dziesięcioletnia Zuzia spytała z kolei, jaka zwykła, codzienna czynność jest na ISS największym wyzwaniem. Sławosz bez wahania wskazał przemieszczanie się po stacji – brak grawitacji co prawda umożliwia radosne „latanie” w powietrzu, ale jednocześnie łatwo przy tym o niespodziewane zderzenie z twardym sprzętem pokładowym.
„Największym wyzwaniem jest tutaj poruszanie się – to wprawdzie świetna zabawa, ale łatwo też nabić sobie siniaka” – przyznał z uśmiechem polski astronauta, opisując życie w mikrograwitacji.
Kolejne pytanie padło od ośmioletniej Zosi, która chciała wiedzieć, skąd bierze się powietrze i tlen na stacji kosmicznej i czy może go zabraknąć. Dr Uznański wyjaśnił, że na ISS działa system podtrzymywania życia oparty na obiegu zamkniętym – powietrze jest nieustannie filtrowane i wykorzystywane ponownie. Tlen uzupełnia się głównie poprzez elektrolizę wody na pokładzie – rozkład cząsteczek H₂O pozwala odzyskać tlen, który następnie trafia do atmosfery stacji. Azot z kolei (drugi główny składnik powietrza) jest okresowo dostarczany z Ziemi w specjalnych butlach, aby wyrównać ewentualne ubytki. Dzięki tym technologiom załoga ISS ma zapewniony stały dopływ świeżego powietrza i nie musi się obawiać jego nagłego braku.
Ostatnie pytanie – zadane tuż przed zakończeniem transmisji – wywołało uśmiech na twarzach wszystkich. Dwunastoletnia Emilka zapytała, czy w kosmosie czekolada smakuje tak samo jak na Ziemi i czy stan nieważkości wpływa na zmysł smaku oraz węchu. Sławosz przyznał, że również na orbicie pozostaje wielkim amatorem słodyczy: czekolada smakuje mu równie wyśmienicie jak na Ziemi. Zdradził jednak, że astronauci najbardziej tęsknią za świeżymi owocami i chrupiącymi warzywami, których brakuje w pokładowym menu. Co ciekawe, długotrwały pobyt w nieważkości nieco osłabia zmysł smaku i węchu, gdyż płyny ustrojowe przemieszczają się w organizmie i często „zapychają” zatoki – efekt jest podobny do odczuwania smaków przy katarze. Mimo to ulubiona czekolada w kosmosie wciąż smakuje świetnie, więc astronauci chętnie sięgają po takie słodkie urozmaicenie diety.
Niespodzianka z orbity na zakończenie
Na zakończenie połączenia astronauta przekazał z orbity specjalną wiadomość do wszystkich szkół w Polsce. Ogłosił mianowicie, że w ramach misji IGNIS przygotowano niezwykły prezent edukacyjny: ponad 10 tysięcy szkół otrzyma zestawy do samodzielnego montażu o nazwie „Klucz do kosmosu”, dzięki którym uczniowie będą mogli własnoręcznie zlutować prosty nadajnik telegraficzny. Taki elektroniczny „klucz” pozwala nadawać sygnały alfabetem Morse’a za pomocą diod LED – może więc stać się dla wielu dzieci pierwszym krokiem w świat techniki, programowania i łączności. Jak podkreślił Sławosz Uznański, sam również sklejał i testował ten gadżet przed misją na Ziemi, a teraz ma nadzieję, że dzięki temu tysiące młodych ludzi w całym kraju rozpocznie swoją przygodę z inżynierią i poczuje, iż kosmos stoi dla nich otworem.
Polska misja IGNIS – realizowana we współpracy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskiej Agencji Kosmicznej i ESA – miała na celu nie tylko wykonanie szeregu eksperymentów naukowych i technologicznych na ISS, ale również rozpalenie pasji do nauki wśród młodego pokolenia. Cykl czterech „lekcji z orbity” w Łodzi, Wrocławiu, Rzeszowie i Warszawie stał się ważnym elementem tego programu, angażując setki dzieci i nastolatków w aktywną edukację przez zabawę. Warszawskie spotkanie w Centrum Nauki Kopernik – pełne uśmiechów, okrzyków zachwytu i dociekliwych pytań – stanowiło ukoronowanie tych wysiłków. Młodzi uczestnicy przekonali się na własne oczy, że nauka może być fascynującą przygodą, a „lekcje z orbity” na długo zostaną w ich pamięci jako inspiracja do sięgania gwiazd.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów
Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.

Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.

Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.

Mission IGNIS
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik
4 Aug 2025



Kosmiczne eksperymenty uczniów na orbicie
8 lipca 2025, Warszawa – Tego dnia w Centrum Nauki Kopernik odbyła się czwarta i zarazem finałowa „kosmiczna lekcja” w ramach misji IGNIS. Uczniowie w wieku 8–14 lat zgromadzeni w warszawskim centrum nauki uczestniczyli w niezwykłym, transmitowanym na żywo połączeniu wideo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Prosto z orbity okołoziemskiej powitał ich dr Sławosz Uznański-Wiśniewski – polski astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), który od 26 czerwca 2025 r. przebywa na ISS jako członek prywatnej misji Axiom Ax-4 Było to już czwarte takie interaktywne spotkanie – po wcześniejszych lekcjach zrealizowanych w Łodzi, Wrocławiu i Rzeszowie – zamykające cały cykl edukacyjny towarzyszący misji IGNIS.
„A kosmos tak naprawdę potrzebuje was wszystkich i za kilka lat jestem przekonany, że to właśnie wy będziecie tworzyć nasz nowy sektor kosmiczny” – tymi słowami astronauta zachęcił młodych uczestników do nauki i rozwijania pasji podczas powitania
Najważniejszym punktem programu było połączenie audio-wideo z ISS, podczas którego astronauta przeprowadził trzy eksperymenty naukowe zaproponowane przez polskich uczniów. Pomysły te zwyciężyły w konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” zorganizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną, a ich tematyka dotyczyła zachowania płynów w stanie nieważkości. Na oczach zgromadzonej publiczności dr Uznański zaprezentował efekty tych doświadczeń w kabinie orbitalnej. W pierwszej demonstracji pokazał, co się stanie, gdy nasączony wodą ręcznik zostanie wyżęty bez udziału grawitacji – woda nie spłynęła kroplami, lecz utworzyła przylegającą do dłoni „galaretkę” tworzącą się z unoszącej się kulki cieczy. Następnie astronauta wyczarował pianę z odrobiny szamponu i wody, aby sprawdzić, jak zachowują się mydlane bąbelki na orbicie. Okazało się, że pęcherzyki piany są idealnie kuliste i bardzo trwałe – w warunkach braku ciężkości piana nie opada tak szybko jak na Ziemi. W trzecim eksperymencie Sławosz rozlał niewielką porcję wody na plastikowej linijce, a potem dodał do niej kilka kropel kawy. Ku zaskoczeniu dzieci barwny płyn niemal nie mieszał się z wodą i pozostawał nieruchomy – dopiero dodatek odrobiny piany przyspieszył rozprzestrzenianie się brązowego koloru. Dzięki tym doświadczeniom młodzi widzowie mogli na własne oczy zobaczyć niezwykłe efekty fizyczne, które na co dzień znają z ziemskiej szkoły, a które w mikrograwitacji przebiegają zupełnie inaczej.
„Tutaj piana utrzymuje się godzinami – nie ma grawitacji, która ją ściska i jednocześnie zasysa wodę między bąbelkami piany, przez co na Ziemi szybko opada” – tłumaczył astronauta, unosząc łyżkę pokrytą nieważką pianą
Trójka nastoletnich autorów zwycięskich eksperymentów – Weronika, Hania z Emilią oraz Zosia – była obecna na sali i z dumą obserwowała realizację swoich pomysłów w kosmosie. Każdy z młodych wynalazców miał także okazję opowiedzieć publicznie o swoim doświadczeniu – co zainspirowało go do takiego pomysłu i czym różni się przebieg eksperymentu na orbicie od tego znanego z warunków ziemskich. Po zakończeniu transmisji eksperci obecni na miejscu pomogli wszystkim zrozumieć naukowe podstawy zaprezentowanych zjawisk oraz omówili różnice między zachowaniem płynów na Ziemi a w stanie nieważkości.
Pytania od młodych odkrywców
Podczas połączenia sześcioro uczniów zadało astronaucie pytania, na które dr Uznański odpowiadał na żywo z pokładu ISS Ta interaktywna sesja Q&A była nagrodą dla laureatów konkursu „Zapytaj Astronautę” – ich pytania zostały wybrane spośród setek propozycji od dzieci i młodzieży z całej Polski. Zakres tematów okazał się bardzo szeroki. Padły pytania o drogę do kariery astronauty, codzienne życie na stacji oraz odczucia związane z lotem kosmicznym. Jedenastuletni Krystian zapytał, jakie etapy edukacji i pracy pomogły panu Sławoszowi zostać astronautą oraz jakie rady ma dla młodych marzycieli planujących podbój kosmosu. W odpowiedzi usłyszał, że kluczowa jest solidna nauka i rozwijanie pasji technicznych: Sławosz Uznański podkreślił znaczenie dobrej edukacji, nauki języków obcych i zdobywania doświadczeń za granicą, a także wyboru studiów inżynierskich zgodnych ze swoimi zainteresowaniami.
Następne pytania dotyczyły życia na orbicie. Trzynastoletni Hubert chciał wiedzieć, jak długo trwa podróż na ISS i czy w rakiecie można swobodnie chodzić. Astronauta wyjaśnił, że lot na orbitę zabiera zaledwie około 10 minut – już tyle wystarczyło, by jego załoga znalazła się w kosmosie i poczuła stan nieważkości. Jednak dotarcie i zadokowanie do stacji ISS trwało znacznie dłużej, bo prawie 30 godzin dryfowania statku kosmicznego na właściwą orbitę. A czy da się chodzić podczas takiego lotu? Okazuje się, że nie bardzo – w kabinie kapsuły astronautów obowiązuje raczej „pływanie” w powietrzu niż chodzenie, choć po wyłączeniu silników można już odpiąć pasy i przemieszczać się w ciasnym wnętrzu przez unoszenie się w stanie nieważkości.
Dziesięcioletnia Zuzia spytała z kolei, jaka zwykła, codzienna czynność jest na ISS największym wyzwaniem. Sławosz bez wahania wskazał przemieszczanie się po stacji – brak grawitacji co prawda umożliwia radosne „latanie” w powietrzu, ale jednocześnie łatwo przy tym o niespodziewane zderzenie z twardym sprzętem pokładowym.
„Największym wyzwaniem jest tutaj poruszanie się – to wprawdzie świetna zabawa, ale łatwo też nabić sobie siniaka” – przyznał z uśmiechem polski astronauta, opisując życie w mikrograwitacji.
Kolejne pytanie padło od ośmioletniej Zosi, która chciała wiedzieć, skąd bierze się powietrze i tlen na stacji kosmicznej i czy może go zabraknąć. Dr Uznański wyjaśnił, że na ISS działa system podtrzymywania życia oparty na obiegu zamkniętym – powietrze jest nieustannie filtrowane i wykorzystywane ponownie. Tlen uzupełnia się głównie poprzez elektrolizę wody na pokładzie – rozkład cząsteczek H₂O pozwala odzyskać tlen, który następnie trafia do atmosfery stacji. Azot z kolei (drugi główny składnik powietrza) jest okresowo dostarczany z Ziemi w specjalnych butlach, aby wyrównać ewentualne ubytki. Dzięki tym technologiom załoga ISS ma zapewniony stały dopływ świeżego powietrza i nie musi się obawiać jego nagłego braku.
Ostatnie pytanie – zadane tuż przed zakończeniem transmisji – wywołało uśmiech na twarzach wszystkich. Dwunastoletnia Emilka zapytała, czy w kosmosie czekolada smakuje tak samo jak na Ziemi i czy stan nieważkości wpływa na zmysł smaku oraz węchu. Sławosz przyznał, że również na orbicie pozostaje wielkim amatorem słodyczy: czekolada smakuje mu równie wyśmienicie jak na Ziemi. Zdradził jednak, że astronauci najbardziej tęsknią za świeżymi owocami i chrupiącymi warzywami, których brakuje w pokładowym menu. Co ciekawe, długotrwały pobyt w nieważkości nieco osłabia zmysł smaku i węchu, gdyż płyny ustrojowe przemieszczają się w organizmie i często „zapychają” zatoki – efekt jest podobny do odczuwania smaków przy katarze. Mimo to ulubiona czekolada w kosmosie wciąż smakuje świetnie, więc astronauci chętnie sięgają po takie słodkie urozmaicenie diety.
Niespodzianka z orbity na zakończenie
Na zakończenie połączenia astronauta przekazał z orbity specjalną wiadomość do wszystkich szkół w Polsce. Ogłosił mianowicie, że w ramach misji IGNIS przygotowano niezwykły prezent edukacyjny: ponad 10 tysięcy szkół otrzyma zestawy do samodzielnego montażu o nazwie „Klucz do kosmosu”, dzięki którym uczniowie będą mogli własnoręcznie zlutować prosty nadajnik telegraficzny. Taki elektroniczny „klucz” pozwala nadawać sygnały alfabetem Morse’a za pomocą diod LED – może więc stać się dla wielu dzieci pierwszym krokiem w świat techniki, programowania i łączności. Jak podkreślił Sławosz Uznański, sam również sklejał i testował ten gadżet przed misją na Ziemi, a teraz ma nadzieję, że dzięki temu tysiące młodych ludzi w całym kraju rozpocznie swoją przygodę z inżynierią i poczuje, iż kosmos stoi dla nich otworem.
Polska misja IGNIS – realizowana we współpracy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskiej Agencji Kosmicznej i ESA – miała na celu nie tylko wykonanie szeregu eksperymentów naukowych i technologicznych na ISS, ale również rozpalenie pasji do nauki wśród młodego pokolenia. Cykl czterech „lekcji z orbity” w Łodzi, Wrocławiu, Rzeszowie i Warszawie stał się ważnym elementem tego programu, angażując setki dzieci i nastolatków w aktywną edukację przez zabawę. Warszawskie spotkanie w Centrum Nauki Kopernik – pełne uśmiechów, okrzyków zachwytu i dociekliwych pytań – stanowiło ukoronowanie tych wysiłków. Młodzi uczestnicy przekonali się na własne oczy, że nauka może być fascynującą przygodą, a „lekcje z orbity” na długo zostaną w ich pamięci jako inspiracja do sięgania gwiazd.
Zobacz nagranie z lekcji
Nagranie pierwszej lekcji dostępne jest na YouTube Polskiej Agencji Kosmicznej.


Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lekcja 4: kosmiczne spotkanie z astronautą w Centrum Nauki Kopernik

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów

Read more
Lesson 3: ARISS Connection from Rzeszów
Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.

Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.

Education
We educate, inspire, and discover
Our mission is to inspire and educate – we believe that the future begins with knowledge. We create an educational space for those who aspire to reach higher.
